The Trial
Met de woorden nunca más (‘nooit weer’) besloot aanklager Julio César Strassera in 1985 zijn slotwoord in het proces tegen negen Argentijnse juntaleiders, onder wie dictator Jorge Rafael Videla. Zij stonden terecht voor vrijheidsberoving, marteling en moord van naar schatting dertigduizend Argentijnen tussen 1976 en 1983, de periode van de militaire dictatuur. De rechtszaak was uniek, omdat niet eerder in de geschiedenis van een land een militaire junta na herstel van de democratie voor de rechter stond.
The Trial geeft met archiefbeelden van het proces een schokkend inzicht in wat Strassera ‘een soort afdaling in de sinistere sfeer van de menselijke geest’ noemt. De beelden zijn geselecteerd uit de 530 uur opnamen die de Argentijnse televisie maakte, maar waarvan toen nauwelijks iets is uitgezonden. Als kijker zit je in de rechtszaal, waar op de rug gefilmde getuigen een gruwelijk beeld schetsen van de meedogenloze staatsterreur, midden in het proces.
Naast document van dat historische proces is The Trial een illustratie van de grenzeloosheid van menselijke perversiteit en sadisme, wanneer die ideologisch worden gelegitimeerd.