Als hoofd van de vruchtbaarheids- en genderafdeling van het Niguarda ziekenhuis in Milaan draagt de charismatische arts Dr. Maurizio Bini grote verantwoordelijkheden – voor de dromen en worstelingen van wensouders die ivf ondergaan en voor de uiterst persoonlijke trajecten van hen die hun lichaam in overeenstemming willen brengen met hun genderidentiteit.
Deze fly-on-the-wall-documentaire volgt de arts in de laatste fase voor zijn pensioen. In zijn behandelkamer vraagt hij door, geeft vertrouwen en stelt onrealistische verwachtingen bij. Empathie is wat hem steeds leidt: “We doen wat in het belang is van de patiënt, al is dat niet altijd wat de patiënt vraagt.”
Dat hij in een politiek geladen omgeving opereert, betekent dat Dr. Bini en zijn medewerkers ook te maken hebben met de ethische en sociale dilemma’s die worden opgeworpen door een conservatieve regering, en met de gestaag toenemende druk van een commerciële zorgmarkt waar het menselijk lichaam als handelswaar geldt. In de context van zulke uitdagingen nodigt dit portret van een gedreven, onconventionele arts uit tot reflectie op het doel van geneeskunde en de rol van compassie in de gezondheidszorg.