Wishful Filming
Met een kleine camera dwaalt filmmaker Sarah Vanagt door Brussel. Ze komt onderweg Poolse, Iraanse, Braziliaanse, Belgische en Marokkaanse bouwvakkers tegen, druk aan het werk. Op haar verzoek schrijven ze briefjes met een boodschap voor toekomstige generaties, die ze vervolgens verstoppen: onder een stoeptegel, in een leiding, achter een muur. Soms is het een wens of overpeinzing, soms alleen een groet uit het heden. “Als je dit vindt, hoop ik dat de wereld een betere plek is.”
Het achterlaten van boodschappen in bouwwerken is een eeuwenoude traditie. Vanagt blaast die nieuw leven in, met oog voor de omstandigheden waarin de migrantwerkers in Brussel vandaag de dag leven. Terloops filmt ze ook andere berichten in de stad, verspreid via stickers, in muren gekerfd of met stift aangebracht.
Het resultaat is een speelse, maar ook politiek geladen zwerftocht die aanzet tot nadenken. Welke wensen zou je zelf willen nalaten, en hoe verandert dat de stad waarin je leeft? Zou het kunnen dat je nietsvermoedend over de wens van een bouwvakker loopt?