The Six Billion Dollar Man
Volhardend in zijn missie maakte Julian Assange vijanden op de hoogste niveaus. The Six Billion Dollar Man laat zien welke informatierevolutie de Australiër ontketende en wat er precies achter de schermen gebeurde om hem te stoppen.
Filmmaker Eugene Jarecki (Why We Fight, The Trials of Henry Kissinger) start zijn relaas in 2010, het jaar waarin een reeks spraakmakende data dumps de door Assange opgerichte klokkenluiderswebsite WikiLeaks definitief op de kaart zette. De wereld begon niet alleen te beseffen welke misstanden het Amerikaanse leger had begaan, maar ook hoe we jarenlang tegen rookgordijnen hadden aangekeken die wereldleiders voor ons hadden opgetrokken.
Naast vrienden en collega’s – sommigen met dubbele agenda’s – verschijnen er oud-ministers en -staatshoofden voor de camera. Geheime opnamen vanuit de ambassade waar Assange zich schuilhield, benadrukken nog eens onder welke krankzinnige druk hij jarenlang moest leven. Jarecki’s film blijft zo als waarschuwing doorgalmen. Dat je keihard moet vechten voor de waarheid is uiteindelijk een universeel probleem.