Life Invisible
Op de uitgestrekte zoutvlakten van de Chileense Atacama-woestijn zoekt de gedreven microbioloog Cristina Dorador naar een levensreddende, natuurlijke remedie tegen antibiotica-resistentie. De tijd dringt, want het delicate ecosysteem wordt aangetast door de lithiumwinning voor elektrische auto’s. Dit zeldzame aardmetaal is onmisbaar voor de energietransitie, maar het winnen ervan vergroot het watertekort in dit toch al gortdroge gebied.
Lokaal zorgt dit uiteraard voor grote problemen. Het observerende Life Invisible focust echter op het grotere plaatje en laat zien hoe complex onze planeet is. Twee ogenschijnlijk losstaande mondiale uitdagingen blijken elkaar op deze desolate, onherbergzame vlakte te raken en zelfs in de weg te zitten. Alles is onderling verbonden en beïnvloedt elkaar.In de beeldvoering wordt gespeeld met verschillende perspectieven. Zo vormen op microscopisch niveau gefilmde, krioelende bacteriën een beeldrijm met droneshots van zich door de woestijn voortbewegende mensen.