With Hasan in Gaza
De Palestijnse filmmaker Kamal Aljafari maakte eind 2001 met de gids Hasan een autotocht van noord naar zuid in Gaza. Hij wilde de man vinden met wie hij ruim tien jaar eerder zeven maanden in een Israëlische gevangenis had gezeten op beschuldiging van lidmaatschap van een vijandelijke organisatie. In de jaren erna vergat Aljafari de filmopnamen die hij onderweg had gemaakt. Recentelijk vond hij ze terug in zijn archief en monteerde er dit dagboekachtige verslag uit.
De film geeft een beeld van het dagelijks leven in Gaza, van vitaal en kleurrijk naar grimmig en uitzichtloos. Kleurrijk zijn de beelden van spelende kinderen, een markt, de talloze winkeltjes en café’s. De grimmige werkelijkheid doemt op in beelden van een checkpoint, gesloopte Palestijnse huizen en nachtelijke Israëlische beschietingen van een Palestijnse woonwijk.
Maar niets valt te vergelijken met de hel die Gaza nu is. With Hasan in Gaza schetst onbedoeld een beeld van een samenleving die nu waarschijnlijk voorgoed is vernietigd.