We Want the Funk!
Wat is funk? Die vraag blijkt niet zo eenvoudig te beantwoorden. “Alles was we nodig hebben is een drummer,” verwoordde Sly Stone het ooit. Muziek dus waarbij alleen het ritme telt? De documentaire We Want the Funk! graaft een stuk dieper.
Funk was de soundtrack van een tijdperk, eind jaren zestig, waarin zwarte Amerikanen nadrukkelijk hun eigen identiteit gingen uitdragen. Grondlegger van de funk James Brown bracht zijn publiek in extase met muziek die volledig om repeterende patronen draaide. In zijn nummers voerde hij een nieuw zwart zelfbewustzijn op: ‘Say It Loud – I’m Black and I’m Proud!’
Funk werd vervolgens verder ontwikkeld door muzikanten als Sly Stone en Prince, en leidde begin jaren tachtig tot het ontstaan van hiphop. Via een groot aantal interviews en bijzonder historisch beeldmateriaal wordt in deze film ook gekeken naar de religieuze, geografische en muziektheoretische aspecten van funk. Pionier George Clinton heeft het laatste woord. “Funk is hoe zwarte mensen hun emoties de vrije loop laten. Om te vergeten en om te helen.”