The Man Who Plants the Baobabs
De baobab is een Afrikaanse boom omgeven met mythen. In Burkina Faso geloven ze dat degene die de baobab plant, vervloekt is. Dat lijkt niet te gelden voor El Hadji Salifou Ouédraogo, die dat in de regio Boucle du Mouhon al bijna een halve eeuw onverstoorbaar doet. Daarmee verbeterde hij het welzijn van de lokale bevolking en de natuur in een land dat decennia geleden werd geteisterd door grote droogte.
De camera volgt de oude en alom gerespecteerde man in zijn nog altijd actieve dagelijkse leven, dat bestaat uit het planten, inspecteren en verzorgen van de baobabs. Ondertussen vertelt hij opgewekt over hoe hij begon, de tegenslagen die hij overwon (en nog altijd overwint) en op welke manieren de boom het lot van velen ten goede heeft veranderd.
De mensen om hem heen zijn ook vol lof over Ouédraogo en de ‘levensboom’ met volop bruikbare onderdelen voor mens en dier – van het fruit en de bladeren tot de bast en de pollen van de bloesems. Ook de baobab verhaalt, in poëtische sequenties, over de oude man en zijn boom, waarvan eeuwenlang de vruchten kunnen worden geplukt.