Kabul, Between Prayers
Aboozar Amini, wiens eerste lange documentaire Kabul, City in the Wind in 2018 IDFA opende, weet in Kabul, Between Prayers door te dringen tot het leven van de 23-jarige Samim: broer, echtgenoot, Taliban-soldaat. De film schetst een humanistisch en complex portret van een man die een fundamentalistische ideologie aanhangt én worstelt met menselijke dilemma’s en aardse verlangens.
Aan het werk bij een checkpoint in Kaboel houdt Samim een taxi aan met een dronken vrouw achterin, sust hij twee bestuurders betrokken bij een aanrijding. Ondertussen twijfelt hij over zijn moeizame huwelijk en wringen zijn extremistische overtuigingen met de grillige realiteit.
Ook Samims veertienjarige broertje Rafi komt voor zijn camera. In intieme close-ups wordt hem gevraagd of hij verliefd is en wat zijn favoriete Koranvers is. Zijn verlegen lachen bij die eerste vraag en het gedecideerd opdreunen na de tweede tekenen het contrast in hem: de onschuld van het kind en de wortelschietende indoctrinatie. Met zijn geraffineerde opbouw en camerawerk ontregelt Amini de geruststellende grens die we zo graag trekken tussen extremisme en menselijkheid.