Ancestral Visions of the Future
Beeldend kunstenaar, dichter en filmmaker Lemohang Mosese woont al lange tijd in Berlijn, maar worstelt nog altijd met gevoelens van ontheemding, zo vertelt de poëtische openingstekst van Ancestral Visions of the Future. Met deze vrijelijk tussen documentaire, reconstructie en verbeelding meanderende film doet hij een poging om in zijn geboorteland Lesotho zichzelf terug te vinden.
Zijn camera stuit op een kind en een oudere boer die samen het land ploegen, en maakt hun arbeid voelbaar in schokkerige close-ups. Hij dwaalt langs sloppenwijken en markten. Een poppenspeler gunt mensen een langer leven, een marktvrouw gelooft dat we moeten blijven dromen om het duister te bezweren. Door de heuvels slingert een bloedrood lint. De beelden worden begeleid door Mosese’s bespiegelingen over schoonheid en de grimmige kanten van het leven en zijn herinneringen aan de moed van zijn moeder. En hoe een kleine bioscoop zijn redding werd.
Zo groeit een zeer persoonlijk filmgedicht dat uitwaaiert naar geschiedenis, politiek en mythische beelden. Mosese brengt met deze film een ode aan de cinema en een eerbetoon aan zijn moeder en moederland.