Tales of the Wounded Land
Dreumes Camille dribbelt opgewonden door het huis. “Boem!”, roept ze verschrikt uit, telkens als in de verte een dreun klinkt. Bij elke bominslag trillen de gordijnen, hoge gebouwen storten als kaartenhuizen in elkaar. Later rijdt het gezin door het verwoeste deel van hun woonplaats Nabatiye in Zuid-Libanon. Het meisje verwondert zich over al dat puin, al die kapotte gebouwen. Maar haar moeder is vastberaden: “We gaan dit allemaal weer opbouwen.”
Tales of the Wounded Land is een ooggetuigenverslag van de aanval van Israël op Libanon in de herfst van 2023 en de vijftien maanden die daarop volgen. Camille en haar moeder bezoeken bekenden en praten met buurtgenoten, die verslagen en verdrietig zijn, maar net als Camilles moeder ook vastbesloten hun thuis weer van de grond af op te bouwen.
De schijnbaar oneindige slow-motionbeelden van het puin en de massale rouwstoet door de verwoeste straten werken haast surrealistisch. De stad is onherkenbaar geworden voor zijn eigen inwoners, die met bewonderenswaardige veerkracht redden wat er te redden valt.