Good Valley Stories
De wijk Vallbona was lang een genegeerd stukje Barcelona, ingeklemd tussen een rivier, een spoorlijn en een autoweg. In illegaal gebouwde huisjes woonden arbeiders die er moestuinen en boomgaarden aanlegden.
Inmiddels heeft de buitenwereld Vallbona ontdekt. Zowel Europese arbeidsmigranten als Barcelonezen op de vlucht voor hoge huren hebben zich gevestigd in de kleine gemeenschap. Dat gaat soms gepaard met wrijving, maar over het algemeen blijft de sfeer gemoedelijk. Zorgelijker is de geplande aanleg van een nieuwe spoorlijn. Want wordt er wel geluisterd naar bewoners, die bijvoorbeeld niet op een station mogen rekenen?
Good Valley Stories is het portret van een wijk in permanente beweging. Met betrokkenheid legt regisseur José Luis Guerin de verhalen vast van verschillende generaties Vallbonezen. Zijn camera registreert in alle rust hoe oudere inwoners hun kennis doorgeven aan jongeren, en vangt soms een glimp op van de mythische plek die het ooit geweest moet zijn. Een nieuwe generatie groeit op in dit stukje paradijs, maar hoe lang nog zal het zijn magische status behouden?