Writing Life – Annie Ernaux Through the Eyes of High School Students
Leerlingen op middelbare scholen in diverse regio’s van Frankrijk – onder meer in een Parijse voorstad, in Toulouse en in Cayenne in Frans-Guyana – bespreken het werk van de Franse auteur Annie Ernaux (1940). De Nobelprijswinnaar van 2022 staat bekend om haar herkenbare, kraakheldere beschrijving van al dan niet heftige gebeurtenissen in haar leven. Van een supermarktbezoek tot een abortusbehandeling: ze windt er geen doekjes om en noteert ongefilterd haar ervaring.
De camera registreert hoe de leerlingen haar werk bediscussiëren en welke parallellen zij ervaren in hun eigen leven. Ernaux’ werk heeft onder meer klassenverschil en sociale ongelijkheid als thema, wat leerlingen ertoe aanzet te reflecteren op hun eigen achtergrond en het leven van hun ouders.
Scènes van lessen in het klaslokaal, waarin de jongeren klassikaal fragmenten voorlezen en behandelen, worden afgewisseld met beelden van het dagelijks leven op school en het schoolplein. Duidelijk geïnspireerd door Ernaux, vertellen de leerlingen elkaar voor de camera openhartig over hun eigen blunders, dromen en dilemma’s.