Toute la mémoire du monde
Omdat de mens kort van geheugen is, creëert hij “aides-mémoires”, geheugensteuntjes – boeken, artikelen, films, plattegronden, kunstwerken. Alain Resnais’ rondleiding door de Franse Nationale Bibliotheek toont een van de grootste collecties ter wereld van dat geëxternaliseerde menselijk geheugen.
Van de kilometers boekenkasten tot de kamer vol plattegronden, en van kunstschatten uit de hele wereld tot aan de afdeling Periodieken, waar dagelijks 200 kilo aan nieuwe kranten, tijdschriften, jaarboeken en almanakken binnenkomt. Het pièce de résistance is de cataloguskamer, een immense hal waar al die kennis aan elkaar verbonden wordt via kasten vol op steekwoord gesorteerde kaartjes, een fysieke voorloper van het internet.
De voice-over, waaraan ook Chris Marker meeschreef, klinkt feitelijk maar heeft ook een laagje ironie. Bibliotheken worden bijvoorbeeld omschreven als “vestingen” waarin woorden worden “opgesloten” om de mens “ertegen te beschermen”. De filmische score van Maurice Jarre doet daar nog een schepje bovenop. Toch is de film uiterst serieus in zijn ontzag voor deze almaar aanzwellende collectie menselijke kennis.