State Legislature
In de Amerikaanse staat Idaho bestaat de wetgevende macht niet uit beroepspolitici maar uit burgers, die slechts drie maanden per jaar samenkomen. De rest van de tijd zijn de volksvertegenwoordigers dus gewoon burgers als alle anderen, legt de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden uit in de openingsscène van deze inmiddels klassieke film, en moeten ze zelf leven met het beleid dat ze hebben gemaakt.
Frederick Wiseman en zijn crew zijn aanwezig tijdens de volledige senaatssessie van 2004. Ze filmen in totaal zo’n 160 uur aan materiaal, dat wordt samengebald tot een geduldige documentaire die commissiebesprekingen, senaatsstemmingen en gesprekken in de wandelgangen in beeld brengt.
De waan van de dag lijkt anno 2004 minder voet aan de grond te krijgen dan in de hype-gevoelige politiek van nu. Vanuit hedendaags oogpunt is de kalmte van dit democratische proces een verademing, al zijn er problemen genoeg – lobbyisten voeren druk uit en herhaaldelijk zitten vooroordelen en religieuze overtuigingen afgewogen beleid in de weg. Zonder oordeel of commentaar demonstreert State Legislature de verworvenheden, verdiensten, beperkingen en tekortkomingen van het democratische proces.