Democracy
Er is weinig zo log en ondoorzichtig als de Europese politiek. Wie maakt nu eigenlijk de dienst uit in Brussel, wat is de rol van het Europees Parlement of de Raad van Ministers, en op welke manier komt nieuwe wet- en regelgeving tot stand? Gedurende een periode van ruim twee jaar volgt Democracy een aantal hoofdpersonen in de totstandkoming van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming.
De film begint in 2014, met de goedkeuring door het Europees Parlement en springt dan twee jaar terug naar de start van de onderhandelingen. Jan Philipp Albrecht, een jonge Duitse politicus (De Groenen), is belast met de taak om als rapporteur het gehele proces te sturen en begeleiden.
Hij spreekt met lobbyisten en burgerrechtenactivisten, neemt deel aan schaduwbijeenkomsten en debatten, is actief in denktanks, spreekt in de wandelgangen met collega’s en brengt verslag uit bij onder andere EU-commissaris Viviane Reding. Vaak bewonderenswaardig geduldig, soms zichtbaar gefrustreerd pareert hij de argumenten van tegenstanders over de nieuwe regelgeving, die vooral bij grote bedrijven die veel met persoonsgegevens werken op hevige weerstand stuitte.