RAPTURE II – Portal
Een zweefvlucht door een appartement in de Oekraïense regio Donbas, die door Russische troepen is bezet sinds 2014. Vogue-danser Marko leidt ons door zijn huis dat hij, als in hypnose, voor het eerst ziet sinds hij in 2018 de oorlog ontvluchtte.
Voor het project RAPTURE II – Portal werden de ruimten – woonkamer, slaapkamer, keuken en hal – digitaal gereconstrueerd op basis van foto’s van het huis zoals het was. Maar dit is geen perfecte reconstructie, er zijn happen uit de ruimte en er ontbreken flarden van de spulletjes die er rondslingeren.
De serene zweefvlucht wordt af en toe onderbroken door energieke, abstractere uitbarstingen, ingegeven door Marko’s achtergrond als danser. Ze plaatsen de kracht die het menselijk lichaam in dans heeft naast de kwetsbaarheid ervan tegenover oorlogstechnologie. Intussen deelt Marko in voice-over zijn herinneringen aan het huis. Van de bevrijding die hij voelde toen hij voor het eerst zijn eigen plekje in de wereld had, tot het immense gevoel van verlies nu dat huis is opgeslokt door oorlog.