Entropic Fields of Displacement
Ronddwalen wordt geassocieerd met vrijheid, maar zo voelt het niet voor elke doler. Sociale en politieke belemmeringen beperken met name vrouwen in hun bewegingsvrijheid. In West-Azië is ronddwalen het afgelopen decennium daarom een daad van verzet geworden: in deze beweging geleid door vrouwen zetten mensen hun fysieke aanwezigheid in om de openbare ruimte terug te winnen.
In het project Entropic Fields of Displacement neemt de Iraanse Pegah Tabassinejad de lichamen van acht vrouwen over om hun steden te verkennen. In de 8-kanaals video-installatie zien we hen lopen, terwijl Pegah, de lichaamloze stem van de kunstenaar, hun vertelt wat ze moeten doen: lopen, stoppen, liggen, praten met vreemden.
Onderdeel van deze installatie is een live-gameperformance, waarbij het publiek de spelavatar Pegah, belichaamd door een echt persoon, door de stad Amsterdam loodst. In deze interactieve performance geeft het publiek de performer spelopdrachten. Schermen projecteren de livefeed van haar dwaaltocht door de stad.