El enemigo
De Braziliaanse regisseur Aldemar Matias woont in Barcelona, maar zijn werkterrein ligt tot nu toe in de Amazone en bovenal op Cuba, waar hij aan de EICTV in 2014 onder meer de korte documentaire El enemigo maakte.
De vijand uit de titel is de Aedus aegypti, de mug die de verspreider is van knokkelkoorts (dengue), een ziekte die in de oude, vervallen wijken van Havana een groot gezondheidsprobleem vormt.
De film volgt Mayelín en haar collega’s van een bestrijdingsteam. Haar baas is veeleisend, wantrouwig en meedogenloos wanneer er omissies in de administratie van de eindeloze controlerondes lijken te zitten. Mayelín moet op haar beurt collega’s controleren en boetes uitdelen aan arme bewoners die moeite hebben om aan de strenge hygiënevoorschriften te voldoen.