Y... tenemos sabor
Allemaal goed en wel, die verfijnde muziekinstrumenten, maar voor het spelen van een rumba volstaan vier houtjes en vier stukjes metaal ook prima – zo vertelt de vooraanstaande zanger en liedschrijver Alberto Zayas tegen het einde van zijn reis door de Cubaanse muziekgeschiedenis. Dat weerhoudt Zayas – geruite bloes, onafscheidelijke sigaar – er niet van om met smaak en gelardeerd met heerlijke fragmenten uiteen te zetten waar het instrumentarium vandaan komt en hoe het zich heeft ontwikkeld.
Sara Gómez verraadt haar muzikale en etnografische achtergrond in de liefdevolle wijze waarop ze Zayas een podium geeft, om daarmee een ode te brengen aan de muziek die ook internationaal veel weerklank heeft gevonden. Ieder instrument dat hij ter hand neemt wordt gedetermineerd en gedemonstreerd. Met ruime aandacht voor de ritmesectie, want dansbaarheid is de maat der dingen.
Vaak hebben deze percussie-instrumenten hun oorsprong op het Afrikaanse continent, door de tot slaaf gemaakten meegenomen en op het door Spanje gekoloniseerde eiland onderdeel geworden van een proces van culturele vermenging dat een unieke muzikale traditie voortbracht.
Y... tenemos sabor is door Vulnerable Media Lab digitaal gerestaureerd als onderdeel van het Sara Gómez Project.