Indicios, del inscrito
De experimentele korte film Indicios, del inscrito, een studie-opdracht vanuit de Cubaanse filmacademie EICTV, is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van de Cubaanse dichter José Kozer. Hij wordt vaak gecategoriseerd in de Latijns-Amerikaanse neobarokke beweging – een losse groep dichters die vanaf de jaren zeventig de voorkeur gaf aan een hermetische en multidimensionale benadering in plaats van een toen gebruikelijke conversatiestijl.
Kozer zelf leidt de film in met een strofe uit zijn gedicht. Centraal hierin staat zijn grootvader, een oude rabbijn die, zoals elke dag, een passage uit de Bijbel leest. Terwijl zijn vingers de zinnen van het geschrift volgen, overlijdt hij.
Op dat moment neemt regisseur Rafael Ramírez het stokje over met stevig bewerkte beelden en tussentitels, een associatief geheel waarmee de parabel van Kozer visueel tot uitdrukking wordt gebracht. In dit gedeelte van de film, net als in het werk van Kozer, zijn tijd en realiteit subjectieve elementen, en lopen historie en heden vloeiend in elkaar over.