The Underground Orchestra
Een uit het leger gedeserteerde violist, in een eerder leven musicus bij de Bosnische Nationale Opera, vertelt hoe zijn nieuwe bestaan letterlijk ondergronds begon: als muzikant in de metro van Parijs. Hij is een van de velen die hun land ontvluchtten en zich in de Franse hoofdstad met hun muziek – vaak van hoog niveau – staande houden.
Het ondergronds orkest, nu in gerestaureerde versie, volgt een aantal van deze musici in de metro, op trappen en in tunnels, maar ook naar hun vaak krappe onderkomens. Onder hen een filosofische Venezolaanse harpist, een ZaĆÆrese popmuzikant, een Roemeense familie en een aanstekelijk trio dat het Parijse metropubliek applaus ontlokt. Sommigen kampen met discriminatie, desillusie of herinneringen aan martelpraktijken. Allemaal kennen ze het gevoel ontworteld te zijn.
Heddy Honigmann (1951-2022), zelf geboren in Peru als kind van Joodse vluchtelingen, laat de mens achter migratie zien, en hoe die een verrijking is voor de wereldstad. Zo ontstaat een geschakeerd beeld van ballingschap, veerkracht en de onschatbare waarde van muziek.