Fragile Home
In een mixed reality-ervaring op kamergrootte roepen de Tsjechische maker Ondřej Moravec (van wie IDFA in 2023 de thematisch verwante VR Fresh Memories: The Look vertoonde) en de Oekraïense maker Victoria Lopukhina het gevoel op dat jouw thuis, je basis, je houvast, opeens fragiel wordt.
Het idee is om de MR Fragile Home in je eigen woonkamer te doen; op IDFA is hiervoor een ruimte ingericht met onderdelen als een tafel, bank, raam et cetera. In die fysieke werkelijkheid zie je, door rond te lopen, virtuele Oekraïense elementen verschijnen – van de borsjtsj op tafel, via de veelkleurige kussens en een kat (die geaaid wil worden) op de bank, tot de familiefoto’s aan de muur.
Vervolgens ga je door vier stadia, begeleid door weemoedige, meerstemmig gezongen Oekraïense volksliederen. In de huiselijke kalmte dringt eerst de politiek door (via de krant, pamfletten en nieuwe foto’s van het gezin bij de Euromaidan-demonstraties van 2013), vervolgens de vernietigende oorlog, waarna een begin wordt gemaakt met herstel – een keuze, dus, om niet te vluchten. Waarmee dit emotionerende werk tevens een spiegel vormt voor het nationale thuis, Oekraïne.