Sincerely, Victor Pike
Een slecht geheugen brengt Gregor Petrikovič ertoe audio-opnamen te maken van gesprekken met geliefden, vrienden en kennissen. Sinds 2016 bouwt hij zo aan een archief van anekdotes en herinneringen. Met AI-gegenereerde beelden rijgt Sincerely, Victor Pike, winnaar van de SOLO AI Award 2024, die gezichtsloze stemmen tot een lappendeken aaneen; een collectief geheugen rond de semifictieve figuur Victor Pike.
Zo wordt niet alleen de relatie tussen technologie en herinnering bevraagd, maar ook de notie van AI als een van de mens onthecht instrument uitgedaagd, door het juist te gebruiken als een middel voor het verbeelden van zoiets subjectiefs als herinneringen.