Two Travellers to a River
“Ik schrijf over liefde om de omstandigheden bloot te leggen die mij het schrijven over liefde beletten”, zo beantwoordde de dichter Mahmoud Darwish (1941-2008), beschouwd als de Palestijnse dichter des vaderlands, ooit een vraag over politiek.
In deze korte film draagt de Palestijnse actrice Manal Khader fragmenten voor uit Darwish’ ‘Two Travellers to a River’ en ‘Things Would Be Different’, twee gedichten uit de postume publicatie A River Dies of Thirst, afkomstig uit dagboeken die hij bijhield tijdens de Israëlisch-Libanese Oorlog in 2006. Regisseur Johan Grimonprez plaatst het tegenover twee botsende beelden, van wat oogt als verschroeide aarde en van een thuis.
Ter ere van onze eregast presenteert IDFA zeven films van de gerenommeerde kunstenaar en filmmaker Johan Grimonprez. Met zijn unieke benadering van de hedendaagse media, laat hijzien hoe onze collectieve verbeelding ons begrip van historische gebeurtenissen beïnvloedt.