Google volume 2
Google Images is de grootste zoekmachine voor afbeeldingen op het internet. Volgens haar grondbeginselen zou de zoekmachine de meest relevante afbeeldingen voor zoekopdrachten moeten tonen. Tien jaar geleden namen Felix Heyes en Ben West de proef op de som.
In Google volume 1 (2013) vervingen ze alle 21.110 woorden in het English Pocket Dictionary en hun betekenis door de eerste afbeelding die tevoorschijn kwam toen ze destijds dat woord invoerden in Google Images. Sommige beelden lagen voor de hand, andere waren lachwekkend of ronduit aanstootgevend. In dit plaatjeswoordenboek werden zo de vooroordelen en beperkingen van de zoekmachine zichtbaar.
Google volume 1 is een testament van de beeldcultuur destijds, maar het Internet verandert continu. Tien jaar later is er daarom Google volume 2, waarin dezelfde 21.110 woorden opnieuw door de zoekmachine zijn gehaald. De Canadese schrijver, beeldend kunstenaar en observator van hedendaagse cultuur Douglas Coupland schreef de inleiding bij Google volume 2 (uitgebracht in november 2024), dat in 25 duizend beelden op 1.368 bladzijden een frisse onderdompeling biedt in de chaotische wereld van het Internet van nu.