Blue Orchids
In Blue Orchids creëert Johan Grimonprez een dubbelportret van twee experts die tegengestelde uitersten vertegenwoordigen in het speelveld van de wereldwijde wapenhandel. De verhalen van voormalig New York Times-correspondent Chris Hedges en van Riccardo Privitera, voormalig wapenhandelaar voor het inmiddels opgeheven Talisman Europe Ltd vormen een even verrassende als verontrustende omlijsting voor schokkende onthullingen over de oorlogsindustrie.
Toen Grimonprez met Hedges en Privitera sprak voor zijn in 2016 uitgebrachte film Shadow World, werd hem duidelijk dat beide mannen dezelfde pijn en hetzelfde trauma beschreven, maar vanuit radicaal tegenovergestelde perspectieven – de een wijdt zijn leven aan het ontmaskeren van leugens, de ander heeft zijn leven op leugens gebouwd.
Uit hun persoonlijke getuigenissen en de politieke geschiedenis doemt een beeld op van de omvang van het leed en de huichelarij, waarin de wapenhandel een symptoom blijkt van een veel dieperliggende kwaal: hebzucht.