Fordlandia Malaise
Fordlândia is a place suspended between two eras, between utopia and dystopia. Amid decaying buildings of glass and steel, people live and children play, feeling closely connected to the town’s past. De Sousa Dias foregrounds the voices of today’s residents as they reclaim the narrative of their land by combining their stories, legends and songs about Fordlândia with archival material and drone footage. Through this seamless interplay of elements, we feel how a place and its people can be impacted when an outsider comes to impose his will by force.