Post Criminal Case
In 2000, Susana de Sousa Dias made Criminal Case 141/53, about the sisters Isaura Borges Coelho and Hortênsia Campos Lima, who resisted a 1950s’ Portuguese law that prohibited nurses from marrying. Supported by a montage of archival material, the film told their story, which was shaped by the dictatorship under Salazar.
Now, a quarter of a century later, De Sousa Dias returns with a sequel that questions and reflects on her earlier film. She describes how she first encountered the archive material that led her to the sisters’ story in the early 1990s.