Susana de Sousa Dias doet sinds 2000 onderzoek naar de geschiedenis van de Portugese dictatuur onder Salazar, aan de hand van het archief van het regime zelf. In haar documentaire Criminal Case 141/53 doen twee Portugese verpleegkundigen hun indringende verhaal. De zussen Isaura Borges Coelho en Hortênsia Campos Lima werden gearresteerd, omdat ze begin jaren vijftig protesteerden tegen een wet die verpleegsters verbood te trouwen. Salazar wilde dat verpleegkundigen als een non zouden leven, conform het katholieke conservatisme.
De strijdvaardige zussen kijken terug op de schokkende praktijken van PIDE, de gevreesde geheime politie die overal informanten en verklikkers ronselde, strafbare feiten verzon en ondervragingen achter gesloten deuren hield. Arrestaties werden vaak gevolgd door lange perioden van eenzame opsluiting, zonder formele aanklacht.
De Sousa Dias tekent hun verhalen op, als broodnodige getuigenissen, kracht bijgezet door het archiefmateriaal. Voor hun strijd voor rechtvaardigheid hebben de zussen een hoge prijs betaald – Isaura moest mishandelingen en eenzame opsluiting doorstaan.