Fordlândia Panacea
In 1928 stampt industrieel Henry Ford in de Braziliaanse jungle een bedrijfsstad uit de grond en legt een rubberplantage aan. Binnen een paar jaar stort zijn industrie-utopie in, om in 1945 definitief ten einde te komen. Fordlândia loopt goeddeels leeg en komt te boek te staan als een spookstad.
Voortvloeiend uit haar vorige film Fordlandia Malaise, roept Susana de Sousa Dias in deze documentaire de geesten op die hier rondwaren. Van zij die de stad opbouwden en daarbij om het leven kwamen – door slangenbeten, infecties, brandende zon en uitputting. Van zij die er woonden, maar niet meer herinnerd worden.
Maar de film geeft vooral ook een stem aan zij die hier nu wonen. Sinds het begin van de 21e eeuw groeit de populatie van Fordlândia. Recente archeologische vondsten tonen aan dat de nederzettingsgeschiedenis veel verder teruggaat dan de utopische illusie van Ford, die evenmin de toekomst van dit stuk aarde zou moeten dicteren. De beelden vloeien dromerig, alsof de camera zelf een rondzwevend spook is, en zingen Fordlândia los van zijn koloniale stempel.