Powwow People
Powwows zijn een belangrijk onderdeel van het maatschappelijke leven van oorspronkelijke Amerikanen, die door middel van deze evenementen met zang en dans hun identiteit uitdragen. Filmmaker Sky Hopinka, zelf lid van de Ho-Chunk Nation, wilde dat in beeld brengen, maar niet op een voyeuristische manier. Dus organiseerde hij zelf een powwow, en nodigde hij zangers, dansers, toeschouwers en zelfs cateraars uit. Hij filmde de hele dag die culmineert in een danswedstrijd voor mannen.
Dat de resulterende documentaire niet aanvoelt als een toneelstukje komt door Hopinka’s cinema vérité-stijl, waardoor de camera zich bijna onopgemerkt onder de bezoekers beweegt. Constante is de diepe stem van master of ceremonies Ruben Little Head, die alle activiteiten van commentaar voorziet en zo veel mogelijk aanwezigen bij naam noemt en bedankt.
De camera pikt er een paar uit. Zoals Gina Bluebird, die verantwoordelijk is voor de logistieke organisatie van het evenement. Zanger Freddie Cozad belichaamt het verleden. En de jonge, non-binaire danser Jamie John ziet powwows als een weg naar een meer inclusieve toekomst.