Past Future Continuous
Decennia geleden ontvluchtte Maryam Iran om zich te vestigen in Amerika. Haar ouders bleven achter in Teheran. Nu zij op leeftijd zijn en de politieke onrust toeneemt, maakt zij zich zorgen. Ze haalt hen over om in alle kamers beveiligingscamera’s te plaatsen, zodat ze op afstand in directe verbinding staan. Maryam, die verslingerd raakt aan deze virtuele connectie, realiseert zich nu pas hoe eenzaam zij al die tijd waren.
De opnamen van de camera’s in Maryams geboortehuis vormen de basis van deze aangrijpende, tedere en filosofische film van Firouzeh Khosrovani en Morteza Ahmadvand, respectievelijk regisseur en artdirector van Radiograph of a Family (2020). Op de beveiligingsbeelden is te zien hoe de ouders traag, maar routineus door hun kamers schuifelen.
Bij die geluidloze beeldmontage, soms afgewisseld door homevideo’s uit haar kindertijd, reflecteert Maryam op een half leven zonder ouders, over opgroeien in Teheran en waarom ze daar nooit meer naar terug kan keren. Ondertussen lijken toegevoegde, gestileerde vogelbeelden symbool te staan voor onvrijheid én dappere pogingen om uit te breken.