Obscure Light
Wat betekent het om kind te zijn van staatsvijanden, in een land van zware politieke onderdrukking? Filmmaker Susana de Sousa Dias vraagt het drie kinderen van voormalig communistisch leider Octávio Pato. Alle drie werden geboren in Portugal tijdens de langste dictatuur van Europa in de vorige eeuw (1926–1974).
De kinderen waren nog klein toen hun ouders door de gevreesde Portugese geheime dienst (PIDE) werden weggevoerd vanaf hun onderduikadres, gevangengezet en gemarteld. De inmiddels volwassen Isabel, Álvaro en Rui vertellen, met nog altijd veel emotie, over wat ze zich herinneren van hun jeugd en hun vader en moeder, die ze bij thuiskomst nauwelijks herkenden.
We horen hun hartverscheurende verhalen terwijl vanuit het duister beelden opdoemen als geesten: arrestatiefoto’s van hun ouders, door de Portugese politie in het geheim gemaakte opnamen, beelden van wat er nog over is van de boerderij van hun grootouders. Beeld en audio vormen samen een indrukwekkende getuigenis die duidelijk maakt hoeveel onherstelbare schade een dictatoriaal regime kan veroorzaken.