Fordlandia Malaise
Fordlândia is een plek die tussen twee tijdperken zweeft, tussen utopie en dystopie. Temidden van vervallen gebouwen van glas en staal leven mensen en spelen kinderen, die zich nauw verbonden voelen met het verleden van deze plek. De Sousa Dias richt de aandacht op de huidige bewoners en hoe zij het narratief over hun grond terugclaimen door hun verhalen, legendes en liedjes over Fordlândia te combineren met archiefmateriaal en dronebeelden. In dit geheel van naadloos in elkaar overlopende elementen wordt voelbaar wat het doet met een plek en een volk wanneer een buitenstaander zijn wil met geweld komt opleggen.