In 1973 had Raúl Ruiz de filmopnamen van Socialist Realism net voltooid, toen Pinochet in Chili een militaire staatsgreep pleegde. Ruiz moest zijn land ontvluchten en kon de montage van zijn hybride docufictie nooit afmaken. Cameraman Jorge Müller Silva verdween na de staatsgreep, en wordt tot op de dag van vandaag vermist.
In 2016 werden de beelden teruggevonden op Duke University in het Amerikaanse Durham, en in 2020 dook aanvullend materiaal op in het Koninklijk Belgisch Filmarchief Cinematek. Filmmaker-editor Valeria Sarmiento, Ruiz’ weduwe, wist dit belangrijke filmische erfgoed te redden door, met steun van productiemaatschappij Poetastros, de beelden te reconstrueren, te restaureren en tot een film te monteren.
Met Socialist Realism maakte Ruiz een politieke satire over de linkse alliantie Unidad Popular van de socialistische president Allende. In een reeks korte verhalen kruisen twee werelden binnen die alliantie elkaar: die van de arbeiders en die van een groep hoogopgeleide linkse aanhangers. Die laatsten willen dat intellectuelen uit hun ivoren toren komen en dat alle Chilenen gedichten gaan schrijven – hoewel bij de poëziemiddag niemand komt opdagen. De twee gescheiden werelden botsen uiteindelijk op gewelddadige wijze met elkaar in dit sardonische verslag van een turbulent politiek klimaat.