We Are Dead Animals
We Are Dead Animals is te zien als installatie in de DocLab Exhibition en is onderdeel van de VR Gallery.
Na een eerder project over de dode dieren om ons heen (Dancing with Dead Animals), besloot deze film- en animatiemaker niet alleen zijn verdere werk, maar ook zijn naam aan dode dieren te wijden. Tote Tiere Maarten schiep voor deze nieuwe VR-game een verlaten landschap – zijn interpretatie van het paradijs – waar je met een gids naar keuze doorheen kan vliegen.
Je komt dode dieren tegen, die je weer tot leven kunt wekken. Je leest hoe ze zijn doodgegaan: een geliefde huiskat die van ouderdom stierf, een rat die ergens in het water dreef, een spin die Maarten vond bij de achterdeur. Met fotogrammen maakte hij 3D-animaties van elk dood dier. Aan jou de keuze wat je ermee doet. Wil ze ze bewaren om er later mee te spelen, laat je ze vrij in het paradijs, of eet je ze op om je lijf te voorzien van de broodnodige energie?
Een enigszins macaber, maar liefdevol project over onze omgang met dieren, en over vergankelijkheid. Uiteindelijk eindigen we allemaal als dode dieren.