Deep Soup
Naast de screenings in Het Documentaire Paviljoen en Eye, wordt Deep Soup ook getoond als installatie in de DocLab Exhibition.
Digitale technologie stuurt meer en meer aan op een wereld van het hoofd, een bestaan zonder wrijving dat los is komen te staan van onze fysieke ervaring. Posthumanistische kunstenaars Luna Maurer en Roel Wouters doen met deze film een poging dat tij te keren. Ze zoeken een manier om mensen vanuit hun schermen terug te leiden naar een lichamelijke en stoffelijke ervaring.
Het duo nodigde mensen online uit eigen filmpjes bij te dragen rond verschillende thema’s. Niet van mensen, maar enkel van materie en beweging – breken, rollen, zinken, drijven, vallen. Al die filmpjes gaan in de soep – een gifgroene fysieke intelligentie die wordt getraind op de verzamelde beelden.
In Deep Soup zien we hoe deze niet-menselijke intelligentie vanuit haar gewichtsloze wereld die brij van informatie verwerkt. Het resultaat is een uitdaging die fysieke realiteit met nieuwe ogen te bekijken. Een viering van de krachten die horen bij onze stoffelijke wereld, en die digitale AI-modellen en algoritmen juist glad proberen te strijken.