The Odeus
In de traditie van VFX-meester Douglas Trumbull, die vergelijkbare effecten creëerde voor Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey (1968) en Terrence Malicks The Tree of Life (2011), toont regisseur Thomas Vanz de ontzagwekkende schoonheid van het universum zonder enig gebruik van computergegenereerde beelden.
De immense astronomische verten, die worden begeleid door Vanz’ eigen orkestrale compositie, worden tot leven gebracht met langzaam bewegende vloeistoffen, uitvloeiende inkten en chemische oplossingen, die worden gefilmd met macroscopische camera’s. Kleurrijke creaties rollen over het hemelgewelf, organische abstracties stijgen op uit het niets en suggereren verre nevels, prille planeten en uitdovende sterren.
Werkend op de grens van kunst en wetenschap maakt Vanz het onzichtbare zichtbaar en schept hij het kosmische uit het kleine. Waarbij juist deze grootse beelden, door te raken aan het sublieme, het publiek confronteren met de kwetsbaarheid van de mensheid in de onnoemelijke uitgestrektheid van het heelal.