Simple as ABC #7: The Voice of Fingers
Waarom is de ene mens vrij om EU-grenzen over te gaan, terwijl die voor de andere mens gesloten blijven, of slechts na zeer veel moeite en uitvoerige controles openen? Waarom duurt een reis van Afghanistan naar Europa voor de één een dag en voor de ander acht jaar?
De afgelopen zeven jaar werkte de Brusselse kunstenaar en theatermaker Thomas Bellinck aan Simple as ABC, een serie voorstellingen en installaties over het Europese (im)mobiliteitsregime. In Simple as ABC #7: The Voice of Fingers richt Bellinck zich samen met de in Finland gevestigde Afghaanse journalist Said Reza Adib op een van de controle-instrumenten van de grenspolitie: de vingerafdruk.
In de multimediale voorstelling, met een hoofdrol voor tientallen rode tulpen, zoomen de twee in op de erfenis van Francis Galton en zijn eugenetica, op het lijnenspel op vingertoppen en op de mensonterende tocht die Reza maakte naar Finland. Omdat Reza niet mag reizen binnen Europa, werkt hij noodgedwongen op afstand met Bellinck samen en laten ze twee performers op het podium hun teksten vertolken.