Slet 1988
Honderden lichtjes verschijnen in beeld, duizenden lichamen golven op de maat van de muziek, en één vrouw rent te midden van hen uitzinnig heen en weer op een podium. Danseres en actrice Sonja Vukićević staat bekend om haar anti-Milošević-activisme en haar optreden op de laatste Dag van de Jeugd van Joegoslavië in 1988.
Op deze dag schreef zij geschiedenis met haar danssolo tijdens de zogenaamde slet, een van oorsprong Slavisch woord voor een massaperformance, bedoeld om de communistische revolutie te vieren. Het zou het laatste massale volksoptreden zijn, vlak voor de val van de Berlijnse Muur en het begin van de verwoestende oorlogen in voormalig Joegoslavië.
Beelden van de inmiddels 74-jarige danseres, een opname van haar danssolo en van woonblokken uit de tijd van het socialisme worden versneden met fragmenten uit het dagboek van een tiener uit 1988. Hiermee nodigt Slet 1988 uit tot het leggen van verbanden tussen de veroudering van lichamen, architectuur en politieke ideeën, en volgt de film de verschuiving van socialistisch collectivisme naar opkomend nationalisme. Een intellectueel uitdagend, fascinerend werk.