Hunting Party
Een verhandeling over racisme in de stijl van een Amerikaanse western, vanuit het perspectief van een witte man, gemaakt door een Soedanese regisseur als afstudeerproject aan de Duitse filmacademie in Potsdam-Babelsberg: het levert een schijnbaar curieuze mix op van cowboyscènes met Duits gesproken dialogen, waarin het standpunt van de zwarte filmmaker doorklinkt. Maar de boodschap van dit afstudeerproject is klip en klaar.
Hunting Party verbeeldt de jacht van een witte bende op een zwarte landarbeider. De witte hoofdpersoon in de film ziet zich voor het eerst geconfronteerd met tegenstrijdige gevoelens over de zwarte man: aan de ene kant zijn minachting voor zwarte mensen in het algemeen en aan de andere kant de ontdekking dat hij die ene, zwarte man, die hij kent, kan waarderen. De film werkt toe naar het toppunt van zijn innerlijke worsteling, waarop hij een keuze moet maken, en de gevolgen daarvan moet dragen.
De thema’s van deze film uit 1964, gemaakt door een van de latere oprichters van de Sudanese Film Group, onderwerp van de documentaire Talking About Trees (2019), zijn na zestig jaar helaas nog even actueel.