Tracing Colombia
Tracing Colombia is te zien in de DocLab Exhibition, met een eenmalige livepresentatie tijdens DocLab Playroom: Connected Offline.
Beeldend kunstenaar Jan Rothuizen (De zachte atlas) komt aan in Colombia voor een expositie, kort nadat het land een historisch vredesakkoord heeft getekend. Wat begint als een professionele trip verandert in een persoonlijk en emotionele reis. Dwalend door hoofdstad Bogotá met camera en tekengerei bij de hand snuift hij de sfeer op, ontmoet mensen en duikt in de geschiedenis van het land. Zijn vraag: hoe ervaren Colombianen hun land na een complexe geschiedenis van kolonisatie en aanhoudend gewapend conflict?
In Tracing Colombia, een interactieve film-experience voor laptop en smartphone, volg je Rothuizen terwijl hij verschillende steden, regio’s en wijken bezoekt. Ook stelt hij vragen bij zijn positie als buitenstaander in een land dat zelf een transformatie doormaakt. De indeling in hoofdstukken geeft gebruikers van deze webervaring de mogelijkheid hun eigen reistempo te bepalen. En zelf op onderzoek te gaan in de door Rothuizen getekende situatieschetsen, waar je tot op detailniveau doorheen kan scrollen.