A Long Goodbye
Deze zachtmoedige VR begint met een lege wereld. Pas als de cassetterecorder gaat spelen en een mannenstem vertelt over een lang leven samen, komt in aquarelachtige animatie een omgeving in beeld: een keuken, een schrijftafeltje, een zithoek. Op veel voorwerpen hangen post-its met herinneringen, uitleg of een opdracht – “vergeet de vis niet te voeren”
Dit is de wereld van de 72-jarige Ida, die lijdt aan dementie. Zij wordt door de dag, door haar huis en door haar herinneringen begeleid via de stem op de cassettes, die je als bezoeker zelf aan en uit kunt zetten. Het is de stem van haar man Daniel, die Ida en ons meesleept op een milde tocht door een realiteit die aan het vervagen is.
Met intiem stemmenwerk (in de Nederlandse versie door acteurs Derek de Lint en Marlies Heuer) en muzikale details van neoklassiek pianist Joep Beving worden we ondergedompeld in een wereld die welswaar is getekend door verlies en eenzaamheid, maar waar de liefde alsnog de boventoon voert.