Another Place
Renée ontvluchtte Thailand in 2022 na het delen van een Facebook-bericht. In VR-ervaring Another Place bevindt ze zich in Parijs, wachtend op de uitkomst van haar asielaanvraag. Door haar ogen zwerf je ’s nachts rond, terwijl haar voice-over getuigt van het eindeloze wachten. Ze is trans vrouw, mist haar katten en mijmert over het leven dat ze achterliet.
Gewapend met alleen een telefoon slentert Renée in deze 3D-wereld langs donkere steegjes. Soms komt ze schaduwfiguren tegen, die haar niet kunnen of willen helpen. Je hunkert met haar naar thuis, naar de geur van Thaise foodtrucks en het spinnen van haar katten.
Vanuit Renées eerstepersoonsperspectief ervaar je hoe ze constant wordt afgestoten en hoe ze verbinding probeert te vinden in een voor haar nieuwe wereld. Haar enige houvast is haar telefoon, maar zelfs wanneer ze via een datingapp naar onderdak zoekt, wordt ze direct geconfronteerd met transfobe opmerkingen. Renées tocht is een spookverhaal over de verdwaalde zielen in onze wereld, zoekend naar een plek waar ze écht gezien worden.