Gamer Keyboard Wall Piece #2
Drie jaar geleden creëerde videokunstenaar Sjef van Beers de installatie Gamer Keyboard Wall Piece #1. Hiermee wilde hij het stereotype beeld nuanceren van de gamer als een teruggetrokken, sociaal onhandige en soms geradicaliseerde jonge man. Door de verlichte toetsen van een gametoetsenbord als pixels te hanteren, maakte Van Beers een tekstbalk die de gedachtewereld van de eenzame NEET (iemand die ‘not in education, employment, or training’ is) vertolkte: een persoon die geen baan heeft of opleiding volgt. “Er gaan oneindige werelden achter mijn scherm schuil, maar achter mijn slaapkamerdeur gaapt een afgrond.”
In Gamer Keyboard Wall Piece #2 gaat de kunstenaar een stap verder. De nieuwe installatie zet memes die de internetcultuur in de afgelopen decennia heeft voortgebracht zij aan zij met quotes uit de feministische theorie. Door ze naast elkaar te plaatsen legt Van Beers online invloeden op hedendaagse adolescente mannelijkheid bloot.