BLKNWS: Terms & Conditions
Startpunt van deze hypnotiserende essayfilm is de Encyclopedia Africana, begonnen door W.E.B. DuBois die de zwarte cultuur wilde ontsluiten voor een nieuwe generatie. Kahlil Joseph heeft dierbare herinneringen aan de encyclopedie dankzij zijn vader, die het cadeau deed aan zijn inmiddels overleden broer.
In zijn pulserende debuutfilm springt Joseph – die eerder samenwerkte met Kendrick Lamar en Beyoncé – vooruit en terug in de tijd. Met een razendsnelle montage van een fictief Afro-futuristisch verhaal, memes, TikTok-fragmenten, muziek en video’s bouwt hij voort op zijn gelijknamige kunstinstallatie uit 2019.
Een van de rode draden is het fictieve verhaal van een journalist die verslag doet van een trans-Atlantische Biënnale op een futuristisch cruiseschip. Ook verweeft hij fragmenten uit de fictieve nieuwszender BLKNWS met werk van zwarte kunstenaars, denkers en stand-upcomedians. Van memes tot academische lezingen, elk fragment heeft hetzelfde gewicht. Joseph smeedt het aaneen tot een wild, energiek, ideeënrijk kunstwerk, ritmisch gecomponeerd als een muziekalbum, en bezield door zijn persoonlijke familiegeschiedenis.