13-23 nov 2025
EN/NL
Doneer
Nieuwe titels toegevoegd aan Signed, Best of Fests, Current Future en Paradocs
Nieuws
Nieuwe titels toegevoegd aan Signed, Best of Fests, Current Future en Paradocs

Nieuwe titels toegevoegd aan Signed, Best of Fests, Current Future en Paradocs

Festival
dinsdag 23 september
Door Staff

Van de eigenzinnigste filmmakers tot de opvallendste films van festival wereldwijd: er is een veelvoud aan nieuwe titels toegevoegd aan het programma!

Signed

Signed zet de meest eigenzinnige filmmakers van dit moment in de schijnwerpers. Het programma viert de makers met een uitgesproken filmische handtekening, die zich buiten het canon om bewegen en hun eigen pad volgen.

Dit jaar keren verschillende gelauwerde namen terug naar IDFA. Aboozar Amini schets in Kabul, Between Prayers, een intiem en complex portret van een Talibanstrijder die een fundamentalistische ideologie aanhangt én worstelt met menselijke dilemma’s en aardse verlangens. Ook Gianfranco Rosi, eregast van IDFA 2020, is terug met Below the Clouds, een mozaïekdocumentaire die de stad Napels en haar vulkanische ondergrond verkent.

De selectie bevat ook zeer persoonlijke films. In With Hasan in Gaza blikt Kamal Aljafari terug op beelden van zijn roadtrip door Gaza in 2001 – niet wetend hoe kostbaar die alledaagse momenten zouden blijken in een werkelijkheid die door de huidige genocide onherroepelijk is veranderd.

Daarnaast is er ruimte voor verhalen over de kracht van journalistiek en literatuur. Cover-Up van Laura Poitras en Mark Obenhaus schetst een donker portret van de VS door de ogen van Pulitzerprijswinnaar Seymour Hersh. Claire Simon richt in Writing Life – Annie Ernaux Through the Eyes of High School Students haar camera op middelbare scholieren en toont hoe het werk van Nobelprijswinnaar en feministisch icoon Annie Ernaux blijft resoneren onder nieuwe generaties.

Best of Fests 

De sectie Best of Fests brengt de opvallendste en gelauwerde films van filmfestivals wereldwijd samen. De selectie is rijk aan stijlen en genres en neemt het publiek mee naar de meest urgente thema’s van onze tijd.

Veel films richten zich op verhalen van verzet en grassroots-activisme. The Travelers van David Bingong brengt verslag uit vanaf de frontlinie van de vluchtelingencrisis, waar jonge Afrikaanse migranten proberen Europa te bereiken via de streng bewaakte grens tussen Marokko en Spanje. Brittany Shyne’s bekroonde film Seeds schetst in contemplatieve zwart-witbeelden het dagelijks leven van zwarte boeren in het zuiden van de VS, die strijden voor het behoud van hun leefwijze en het land van hun voorouders, ondanks armoede en discriminatie.

Andere titels onderzoeken wat ‘thuis’ en ‘ergens bij horen’ eigenlijk betekenen. In Imago reist Déni Oumar Pitsaev naar Georgië om het stuk land te ontdekken dat hij van zijn vervreemde moeder erfde. The Attachment van Mamadou Khouma Gueye is een poëtisch portret van zijn moeder en haar gemeenschap in Dakar, die gedwongen worden hun woonplaats te verlaten.

Current Future

Dit jaar zet IDFA een volgende stap in zijn benadering van jeugddocumentaire door de jeugdselectie te presenteren als dwarsdoorsnedeprogramma Current Future, samengesteld door filmmaker Niki Padidar. Het programma brengt verhalen samen die conventies doorbreken, nieuwsgierigheid prikkelen en zelfs ruimte laten voor verwarring – en zo jonge kijkers uitnodigen om hun eigen blik op de wereld ter discussie te stellen. De volledige selectie wordt in oktober bekendgemaakt.

Paradocs

Paradocs toont de meest grensverleggende non-fictie filmkunst van het jaar, waarin beeldend kunstenaars en filmmakers hun experimenten met documentairevorm presenteren.

De selectie van dit jaar omarmt het speculatieve en het imaginaire, en vervlecht geschiedenis, herinnering en fantasie. In zijn hypnotiserende essayfilm BLKNWS: Terms & Conditions neemt Kahlil Joseph ons mee op een Afrofuturistische reis door de geschiedenis, identiteit en toekomst van zwarte cultuur. The Seasons van Maureen Fazendeiro mengt archeologische veldnotities, lokale legendes en dromerige 16mm-beelden tot een lyrisch portret van de Portugese Alentejo-regio.

Isabel Pagliai vervaagt in Fantasy de grens tussen fictie en documentaire, en introduceert haar protagonist via dagboekfragmenten en innerlijke werelden. In Underground voert Kaori Oda ons door Japanse ondergrondse werelden – van grotten en tunnels tot kunstmatige meren – waar flarden herinneringen en spookachtige beelden een verborgen verleden blootleggen.