Grounded
Het Colombiaanse Amazonegebied is zo ondoordringbaar dat sommige regio’s alleen per vliegtuig bereikbaar zijn. DC-3-toestellen zijn al decennia van cruciaal belang om in de verst afgelegen delen van de jungle te overleven.
De crew van Grounded brengt die vitale verbinding in beeld door een oudere piloot te vergezellen op zijn laatste vluchten van Villavicencio naar San Felipe, met tussenstops een afstand van bijna 800 kilometer. Vanuit zijn cockpit kijkt hij uit over de kronkelende rivier en het uitgestrekte woud en herinnert zich mooie momenten, maar ook de gewelddadige strijd tussen (para)militairen en guerrilla’s in de drugsoorlog. Op een van de bestemmingen ontmoeten we La Mona, die een lokale winkel runt waar ze de vracht verhandelt en passagierstickets verkoopt, en een vuilnisophaler die als boer zijn land kwijtraakte in de drugsoorlog.
Intussen voert Giovanna, de manager van het bedrijf dat met twee DC-3’s de laatste commerciële lijn beheert, een gevecht om te voorkomen dat ze uit de lucht worden gehaald. Nu verzekeringsmaatschappijen de oude toestellen niet meer willen verzekeren, dreigt deze levensader te worden doorgesneden.