The Desert of the Real
The Desert of the Real neemt de kijker mee in hun leven vóór de ingrijpende gebeurtenis, de psychose zelf, de intense behandeling, vaak gepaard gaand met grote eenzaamheid, en de lange weg terug naar herstel in het besef dat er iets onomkeerbaars is gebeurd. De ontwapenende en emotionele interviews, gehouden in hun eigen omgeving, worden afgewisseld met geënsceneerde beelden die een weerspiegeling zijn van ervaringen van de geïnterviewden waarin zij het gevoel hadden in een gemanipuleerde werkelijkheid te zitten, als in een film.
De film werpt een helder licht op wat het is om een psychose te hebben, en zet ook vragen bij hoe we als samenleving omgaan met elkaar. Een van dit zestal oppert dan ook om psychose te zien als “een normale reactie op een compleet gestoorde maatschappij.”